BröllopsGuiden
Anna BröllopsGuiden
Antal inlägg: 324
Loggade in: 01 mar 2024
Utloggad
Skrivet 02 apr 2009 07:41
litenElin - så här säger riksdagen om äktenskapslagen, bl a angående din fråga om kyrkan:

Könsneutral äktenskapslag

- Träder i kraft den 1 maj
- Lagen ger par av samma kön samma möjlighet att gifta sig och ingå äktenskap som par av olika kön.
- Kyrkor och samfund får själva ta ställning till om de vill behålla vigselrätten.
- Präster ska inte tvingas viga samkönade par.
- Svenska Kyrkan tar först på kyrkomötet i höst ställning till om kyrkan ska behålla vigselrätten och inrätta en vigselordning för samkönade par.
- Lagen om registrerade partnerskap upphävs. Registrerade partners kan genom en anmälan, eller vigsel, enkelt ingå äktenskap.
- Domares rätt att viga tas bort.
Källa: Riksdagen

Som jag har förstått det måste varje kyrka "ansöka" om fortsatt vigselrätt. Har man väl sedan valt att behålla det måste man viga homosexuella, dock kan en enskild präst neka att viga och då måste kyrkan hitta någon annan som viger det homosexuella paret.
Anna BröllopsGuiden
Antal inlägg: 324
Loggade in: 01 mar 2024
Utloggad
Skrivet 25 maj 2010 11:02
skrev 2010-05-24 21:44:56 följande:
Varför är det så lite om äktenskap för par av samma kön här på bröllopsguiden? Ett tips är att lite enkelt skriva Gay någon stans så att det går enklare att söka.
Anders&Niclas

Jag vet inte riktigt hur du menar, samma regler/lagar gäller för alla oavsett om det är ett par av olika eller samma kön. Kanske tänker du på reportage med par av samma kön? Vad gäller t ex Månadens brudpar har vi aldrig fått in något bidrag från ett samkönat par, det är inget vi styr över själva. Men jag tycker också att det vore roligt och bra att skriva mer om gaypar och vi tar tacksam emot förslag och tips!
Hälsning Anna Lundgren, chefredaktör
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!